SGP-ChristenUnie wil mogelijkheid voor kinderen vanaf 5 jaar om zwemdiploma A en B te halen

Ria2016woensdag 22 februari 2017 12:44

De SGP-ChristenUnie fractie vindt het belangrijk dat alle kinderen leren zwemmen. In ons waterrijke land is het nodig dat alle kinderen in staat zijn zich in veiligheid te brengen mochten ze onverhoopt in het water terecht komen, aldus gemeenteraadslid lid Ria de Mul. Daarom wil de fractie dat alle kinderen die in Sliedrecht wonen, vanaf hun vijfde levensjaar de mogelijkheid krijgen om zwemdiploma A en B te halen.

Leren zwemmen is essentieel

In het gezin waar ik ben opgegroeid zijn alle elf kinderen wel een keer in een sloot of vaart gevallen. Gelukkig zijn we er ook allemaal op tijd uitgevist of uit gekropen. Dat dit geen vanzelfsprekendheid is, bewijzen de verdrietige verhalen over kinderen die verdrinken, ieder jaar opnieuw. Verdrinken omdat er niemand aanwezig was om het kind te redden, maar ook omdat het kind geen zwemdiploma had. Veel verdriet voor ouders en mensen om de gezinnen heen, aldus gemeenteraadslid Ria de Mul.

Voorstander

Ondanks dat leren zwemmen heel belangrijk is, zeker in Nederland, heeft niet ieder gezin de mogelijkheid om kinderen zwemles te geven. Daarom is de SGP-ChristenUnie voorstander van het aanbieden van de mogelijkheid aan kinderen om hun zwemdiplomia A en B te halen. De fractie is dan ook blij met het feit dat het college de handschoen heeft opgepakt en dat we nu een CIB kunnen bespreken. Dit voorstel gaat hand in hand met veiligheid en daar heeft de SGP-ChristenUnie fractie wel wat voor over.

De fractie heeft wel voorwaarden binnen het voorstel

Binnen dit voorstel heeft de fractie wel twee kaders:

1. Kom tot een fixed price met ons plaatselijke zwembad waarvoor alle kinderen zwemdiploma A en B kunnen halen. Hiermee vervalt de mogelijkheid tot het vrij zwemmen als er nog geld over is binnen de voucher. Onderdeel van de afspraak met het plaatselijke zwembad is dat we er vanuit gaan dat de wachtlijsten maximaal drie maanden bedragen
2. De mogelijkheden moeten goed gecommuniceerd worden naar gezinnen waar zwemles minder gebruikelijk is. De fractie verwacht dat er manieren worden gezocht om ook deze kinderen en hun ouders te bereiken en goed te informeren.