Er is hoop op een betere toekomst

Begroting 2025.png
Kees130122-01.jpg
Door Kees Ippel op 12 november 2024 om 19:54

Er is hoop op een betere toekomst

Kees Ippel in zijn woordvoering over de begroting van 2025.

Voorzitter,
Dank voor het woord:
Het jaar 2025 komt steeds dichterbij. Politiek gezien is de cyclus al begonnen met het
vaststellen van de Kadernota een paar maanden geleden.
Misschien herinnert u het zich nog dat wij bij de Kadernota als fractie van de SGP-CU onze
bijdrage toen hebben opgedeeld in de punten Liberte, Egalite en Fraternite
En bij dat laatste punt heb ik ook de Bijbel aangehaald met de samenvatting die Jezus
uitsprak over de 10 geboden, en dan met name “Heb uw naasten even lief als u zelf!”
Toen ik de beelden zag van het antisemitisme, en als je afbeeldingen ziet van de
instagramposts waar de oproepen staan om tot deze agressie te komen, dan bekruipt je
vanzelf een beklemmend gevoel. Hoe gaat dit verder?
Je beseft dan des te meer, hoe erg het is gesteld met een wereld, die de oproep naast zich
neerlegt om de naasten lief te hebben als zichzelf.
De Bijbel spreekt ook over de tijd tussen de geboorte van Jezus en Zijn komende
wederkomst ook aangeduid als de eindtijd. Over deze eindtijd staat geschreven dat de
laatste periode een zware tijd zal zijn, waar juist het egoïsme hoogtij viert.
Als Christenen hoeven we niet somber te zijn, er is immers hoop op een betere toekomst.
Ik zou er graag uitgebreider over willen zijn, maar we hebben ook spreektijden afgesproken
hier en ik wil graag ook nog wat zeggen over de inhoud.


Lokale indicatoren
On naar de inhoud van de begroting te gaan: Deze keer hebben we wat extra aandacht
gegeven aan de lokale indicatoren. Het viel ons op dat er best veel indicatoren zijn waar we
positief op afsteken ten opzichte van het gemiddelde. Maar er zijn er ook een paar waar we
achterblijven als gemeente, zomaar wat voorbeelden:
 Met het aantal kg’s restafval zitten we hoog per inwoner (195 kg tov 146 landelijk)
(feitje: H’veld zit met ruim 200 nog hoger)
 Het aantal nieuwgebouwde woningen per 1000 inwoners is laag (3,7 op 9,1
landelijk).
 Het aantal jongeren met jeugdhulp is hier hoger (17,7% tov 13,5%). Logisch met ons
dorp als zorgdorp.
 Opvallend is ook dat we achterblijven op sportgebied (56% niet sporters op 46,4%
landelijk)
Op de een of andere manier hebben bovenstaande indicatoren natuurlijk de aandacht. Het is
daarbij uitermate lastig, omdat iedere maatregel ook tegenstand oproept. Iedereen snapt
dat er wat aan het beperken van afval gedaan moet worden. Tot het moment dat je
maatregelen neemt.

Datzelfde geldt voor het nieuw bouwen van woningen. Iedereen vindt het nodig, totdat het
in je zichtveld gebeurt, of ten koste gaat van de polder.
Politiek is daarbij het maken van keuzes, en het zoeken naar meerderheden. Uiteraard met
het afwegen van belangen vanuit alle kanten.
We zien als fractie dat er keuzes worden gemaakt, maar in vorige jaren hebben we ook
meermaals opgeroepen om goed en duidelijk te communiceren, niet alleen met
persberichten, maar ook met berichten op social media. Natuurlijk gebeurt dit, maar
communiceren doen we nooit genoeg. Als hier een uitbreiding voor fte’s voor nodig is, dan
zou het dat onze fractie zeker waard zijn.
Pepperflow
De fractie van de SGP-CU is erg te spreken over de opzet van het document. Zeker ook nu je
heel snel kunt navigeren in de begrotingsapp/ Pepperflow. Maar waar we heel erg blij mee
zijn is de paragraaf Grote projecten. Deze is fors uitgebreid t.o.v. vorige jaren, en voldoet
wat ons betreft nu prima aan de informatiebehoefte, in 1 oogopslag is per project de
voortgang te zien. Als dit overzicht bij de jaarrekening en de begroting telkens wordt
bijgewerkt, dan hebben we telkens in het voor- en het najaar het inzicht hierin.
Voor het project Noord Zuid verbinding en Sliedrecht Noord hebben we kwartaalrapportage
afgesproken. Maar op zich kunnen deze vanaf volgende keer ook niet meer ontbreken in dit
overzicht, lijkt ons.
Nu we het toch over de grote projecten hebben: We balen er wel van dat de verbouwing van
het raadhuis steeds verder lijkt op te schuiven. Wat ons betreft mag hier wat meer spoed
gemaakt worden!

Chemours
Helaas kan ook dit kopje niet ontbreken deze avond. We zijn blij met de inzet die in dit
dossier gedaan wordt. Dat is de verdienste van meerderen in het dorp. De actiegroepen
voorop, de fracties die voorop gaan met de protesten, andere fracties met lobbywerk. Maar
de bestuurlijke rol die de gemeente oppakt, mag ook genoemd worden. Er is nog veel werk
te verzetten, maar de eerste fysieke resultaten worden nu zichtbaar.
Het wordt in deze begroting genoemd als een speerpunt met maar een paar regels, maar
wat een werk zit hier al achter, en we beseffen ook de energie die hier nog jaren in moet
gaan zitten…. Het geld voor de ambtelijke inzet hiervoor, stellen we dan ook graag
beschikbaar.

Sociale paragraaf
Voorzitter, als fractie hebben we veel mooie dingen gelezen over elkaar helpen en het
voorkomen van (alledaagse) problemen. We zijn dankbaar dat we ook in 2025 kunnen
inzetten op het continueren van stevige ambities. We denken in het kader hiervan wel aan
de vele nieuwsberichten over defecte lifts in flats dit jaar (in Sliedrecht). Dit gaf met
regelmaat grote en langdurige problemen. Als het gaat om actief en adequaat burgers

helpen, hoeveel prioriteit heeft dit? We begrijpen dat dit natuurlijk ook een actie is die op
het bordje van Prorail of van Tablis gaat, maar handhaven we dan wel voldoende op de
prestatieafspraken. Dit soort zaken straalt zo erg uit, en het zijn ook de zaken die de media
telkens weer voor het voetlicht brengt, wat vervolgens weer zorgt voor heel veel “bagger op
social media”.    
  
  
  
Bonkelaarhuis:   
  
Telkens weer zijn we onder de indruk wat er gebeurd in het Bonkelaarhuis. We hebben
kunnen lezen dat er gewerkt wordt aan een mentaal gezondheidscentrum als integraal
onderdeel van het Bonkelaarhuis. Weer een mooie doorontwikkeling die meewerkt aan de
Sociale basis. Als fractie vragen we ons af of al deze diensten die aangeboden worden vanuit
het Bonkelaarhuis nog wel onder 1 dak past. Bij de technische inloop hoorden we dat er ook
vanuit thuis of andere werkplekken wordt gewerkt. In hoeverre is er ruimte in het pand zelf
om elkaar te ontmoeten en te vinden, wat juist de kracht is van ‘alles onder 1 dak’?  Vorig
jaar hebben we de wethouder gevraagd om naar ons terug te komen als het allemaal te krap
wordt, dat is nog niet gebeurd, maar de vraag leeft wel…. 
  
Kerkbuurt 
  
Een van de ambities is de versterking van het algemene vestigingsklimaat. Een onderdeel is
de arbeidsmarkt en het onderwijs . Wij vragen ons echt af hoe aantrekkelijk het is voor
ondernemers om zich te vestigen op de Kerkbuurt. De leegstand blijft en het aantal winkels
dat echt winkelend publiek trekt, daalt (wel kappers, opticiens, tandartsen ed.)  
Er is een centrummanager die als opdracht heeft om er een bruisend winkelgebied van te
maken, maar je vraagt je ook af, is de maatschappelijke trend naar online, met heel wat
faillisementen tot gevolg, in Sliedrecht te keren? 
  
  
Sport 
  
Afgelopen 22 oktober hoorden wij de voorzitter van het lokaal sportakkoord als inspreker
aan. Zijn conclusie was dat de gemeente eigenlijk niets doet dan stimuleren en verbinden.  
  
Wij hebben het Sportakkoord uit 2023 er nog eens bijgepakt om te zien wat daar is
afgesproken in de kerngroep. De rol die de gemeente daar toegewezen krijgt is dan ook met
name stimuleren en verbinden. Daarnaast zou de gemeente zorgen voor een adviseur Lokale
Sport, die is vanaf maart 2024 ingevuld, met daarnaast ook  een buurtsportcoach dit actief
is, en verder is een tijdelijk beleidsadviseur sport aangesteld per 1 november jl.  
  
Het is natuurlijk makkelijk om altijd de gemeente aan te wijzen, dat die niets of te weinig
doet, maar ik denk dat de Kerngroep hier zelf aangespoord moet worden om aan de slag te
gaan.   
 
 

Begrafenisrechten
Als fractie zijn wij voor heet doorbelasten van de kosten zover dat mogelijk is. Rond 2019
geleden zijn er hiervoor voorstellen gedaan om hier in 4 jaar naar toe te groeien. Voor
Lijkbezorgingsrechten is dit over 6 jaar uitgesmeerd. Dat is dus in 2025 het laatste jaar. Nu
blijkt dat er nog steeds een fors tekort is, en wordt het resterende deel over weer 3 jaar
uitgesmeerd. Dit gaat in tegen het ingezette beleid, maar wij kunnen dit voorstel wel volgen.

Financieel overzicht en resultaat
Voorzitter, zo’n begroting bestaat natuurlijk uit heel veel cijfertjes. Alle baten en lasten
opgeteld leidt in de begroting 2025 tot een som van 0. Waarbij dan nog wel eerst een
resultaat van 900K wordt toegevoegd aan de Reserve Koers 2030. Dit is ook bereikt door nog
scherper op inkomsten en uitgaven te ramen, dat is goed, maar betekent ook dat de kans op
tegenvallers wel toeneemt, daar moeten we ons goed van bewust zijn.
De ambities die in de Koers 2030 staan, willen we graag doorzetten, maar er komt ook een
ravijnjaar op ons af. Goed dat er al op tijd actie wordt gezet om op hier ook financieel op
voor te sorteren. We staan hierin niet alleen, dat is bekend, we hebben het idee dat ons
college ook hier op de juiste wijze mee bezig is, en samen met ons als Raad in het komende
jaar de keuzes gaat maken.
Voorzitter, ik ga naar een afronding:
In de achterliggende maanden is hier nogal eens de kreet gelanceerd dat we met alle
plannen binnen de kortste keren een artikel-12 gemeente zouden zijn. Voor de luisteraars:
dan is de financiële situatie zo slecht dat je onder curatele van het Rijk komt te staan.
Ik ben nog eens in wat achtergronden gedoken. (voorwaarden: bezuinigen, belastingcapaciteit
verhogen, en voor elke uitgave moet toestemming Rijk komen, er staat tegenover dat er een extra
uitkering uit gemeentefonds komt)
Natuurlijk gaan onze plannen geld kosten, maar daarom zoekt de gemeente ook naar
subsidie en de cofinanciering, en dat lijkt aardig te lukken met de Regiodeals. Anders zijn
investeringen simpelweg niet haalbaar, en komt er vanzelf een no-go.
Onze accountant BDO heeft een prachtige benchmark, die krijgen we als AC, maar als fractie
hebben we het ook opgevraagd. Het betreft hier een stresstest, waarin de status van Grex-
en, de schuldpositie, het Eigen Vermogen, de belastingcapaciteit etc allemaal meegewogen
wordt, en ook de begroting tot en met 2027 wordt hierin apart prominent meegenomen.
Dan staan we op plaats 24 van de 137 gemeenten met 25-50 duizend inwoners, met een
rapportcijfer 9.
Dat is wat ons betreft een compliment voor ons huishoudboekje, en een duidelijk teken dat
het beeld dat we afstevenen op een artikel 12 gemeente, hier echt niet als “sfeerschepper”
moet worden ingebracht. Dat is pertinent onjuiste informatie
Voorzitter,

Er moet weer veel werk verzet gaan worden. Er is moed voor nodig om door te gaan, en om
keuzes te maken die niet iedereen omarmt. De fractie van de SGP-ChristenUnie is groot
voorstander van het uitvoeren van de plannen zoals deze beschreven zijn in deze begroting.
We willen niet alleen afsluiten met het wensen van succes aan ambtenaren, college en
overige betrokken, maar daarbij graag afsluiten met het van harte toewensen van Gods
zegen bij alle voorbereidingen en uitvoering. We hopen ook echt dat daarbij in het oog
wordt gehouden: Heb uw naasten lief als uzelf!
En de wens: God liefhebben boven alles, hoort daar als afsluiten ook zeker bij. Op weg naar
een toekomst vol van Hoop!

Dank u wel!