Tijd voor duurzaamheid

ID007536maandag 26 oktober 2015

Elke maand schrijft één van onze fractieleden een weblog. Deze maand is het mijn taak om iets te schrijven over wat me bezig houdt. Nu staat mijn hoofd over het algemeen vrij weinig stil en varieert iets wat me bezig houdt van het bereiken van wereldvrede tot de vraag wanneer Johnny Heitinga eindelijk in de basis staat bij Ajax. Dus ja, waar ga je dan wat over schrijven? Welk onderwerp verdient meer aandacht dan het op dit moment krijgt? Naar mijn idee is dat het onderwerp duurzaamheid.

De aarde is overbelast. 86% van de wereldbevolking leeft in een land die meer natuurlijke hulpbronnen gebruikt dan hun eigen ecosysteem kan genereren. Berekeningen tonen aan dat de mensheid nog voor 2050 de biocapaciteit van wel drie wereldbollen nodig zou hebben om op dezelfde manier te kunnen leven. De grote vraag is of dit fysiek wel mogelijk is. Moeten we hier iets mee of laten we dit feit gewoon aan ons voorbij gaan? Ja, we moeten hier iets mee. We kunnen niet blijven ontkennen dat er iets moet gebeuren. Als we niets veranderen zal de grens overschreden worden van wat de aarde aan kan.

In de gemeente Sliedrecht staat duurzaamheid op de agenda en is dit zelfs een speerpunt. Het goede voorbeeld wordt al gegeven door het plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen. Maar er is meer nodig dan dat. Er moet een gedragsverandering plaatsvinden om de schade die de aarde heeft opgelopen te herstellen. Dit kunnen we niet als gemeente alleen. Sterker nog, we kunnen het niet eens als Nederland alleen. En nee, ook als Europa alleen redden we het niet. Dit betekent echter niet dat we niets moeten doen. Als iedereen denkt dat datgene wat zij bijdragen toch niet uitmaakt, zal geen verandering optreden. Verandering begint klein, maar wordt steeds groter. Gezamenlijk kunnen we een verandering in gang zetten.

Het is tijd. Tijd om onze verantwoordelijkheid te nemen. De aarde raakt uitgeput. De aarde die God gemaakt heeft, waarvan God zei dat het goed was en die wij van Hem ontvangen hebben om te bewerken en beheren. Deze aarde heeft onze aandacht nodig en snel ook.

Met vriendelijke groet,

Marije Baars-Mulder

Reacties op 'Tijd voor duurzaamheid'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.